Buah Tunjuk Langit

Buah Swietenia macrophylla dipanggil sebagai "buah tunjuk langit", kerana ia seolah-olah tergantung terbalek diatas pokok. Pati sari buah tunjuk Langit dijual sebagai penawar semulajadi yang dikatakan dapat meningkat peredaran darah dan kulit. Ia juga dikatakan mempunyai sifat seperti Viagra mengenai disfungsi erektil. Penggunaan pekat buah langit yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.





Buah Tunjuk Langit (Swietenia macrophylla.) juga dikenali sebagai Sky-fruit atau Buah Mahagony merupakan sejenis tumbuhan herba yang terdapat di Asia Tenggara.Swietenia macrophylla, Mahogani Daun Besar atau Mahogani Honduras adalah tumbuhan liar yang berasal dari jenis pokok Meliaceae (keluarga pokok Mahogani atau Mahoni). Pokok ini tumbuh di kawasan hutan hujan tropika yang bersuhu kering dan lembap terutamanya di Amerika Selatan, India Barat, Kepulauan Indonesia, Fiji, Honduras, Kepulauan Solomon dan juga Malaysia. Ia digelar Raja Swietenia atau Raja Mahogani oleh kerana mutu kayunya yang tinggi di pasaran dunia sejak beratus tahun yang lalu. pokok tunjuk langit ni berbuah setahun sekali sahaja. 





BAHAN AKTIF PENTING UNTUK KESIHATAN DALAM BIJI TUNJUK LANGIT 

Tiga bahan aktif yang utama 

1. FLAVONOIDS seperti yang terdapat dalam Gingko biloba dan tongkat ali. Ia merangsang pembukaan pembuluh darah, membekalkan oksigen dan nutrisi keseluruh badan, agen anti –pengoksidaan. 

2. SAPONINS seperti yang terdapat ginseng Panax. Enzim yang bertindak seperti sabun /pelincir yang mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding salur darah.Ia menguatkan fungsi jantung dan sistem imuniti . 

3. BITTER ALKOLOID rasa pahit adalah kerana kandungannya yg tinggi, dapat merencatkan pertumbuhan virus dan bakteria. Ia membantu membina sel darah putih dan menguatkan imuniti badan. 



1. FUNGSI-FUNGSI UTAMA FLAVONOIDS DAN BIOFLAVONOIDS. 

· Mengurangkan paras gula dalam darah dan 
· menyeimbangkan kandungan gula dalam darah. 
· Memperbaiki kelancaran peredaran darah. 
· Menyingkirkan radikal bebas dalam tubuh badan. 
· Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah. 
· Mengurangkan kandungan kolesterol yang tidak baik LDL dalam darah. 
· Bioflavonoid semulajadi ini mampu membesarkan saluran darah serta memperbaiki peredaran darah 
· Bertindak sebagai anti pengoksida. 


2. SAPONINS 

– Enzim semulajadi seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Tunjuk Langit dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana meningkatkan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah. 

Kandungan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjung dunia iaitu herba Ginseng Panax. 

-Menjadi agen penghalang penyakit barah dan mengurangkan lemak badan / kolestrol.-Meningkatkan system imuniti dan mempertingkatkan kecergasan. 
-Mengurangkan pembekuan darah dan tahap gula dalam darah. 
-Menguatkan fungsi jantung dan melambatkan proses pembekuan darah. 

Di samping itu, SKY FRUIT juga mengandungi pelbagai sumber semulajadi seperti protiem, mineral, vitamin, enzim, karbohidrat, asid lemak perlu dan beberapa zat-zat penting yang diperlukan oleh tubuh badan. Keistimewaan SKY FRUIT adalah kandungan semula jadi yang diperolehi mudah terhadam dan diserap oleh tubuh badan untuk mengekalkan kesihatan. 

Fungsi-fungsi Utama Saponins   

· .Mempertingkatkan daya imuniti tubuh badan. 
· .Merangsangkan perembesan insulin dari pankreas. 
· .Meningkatkan fungsi pembinaan darah. 
· .Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan. 
· .Melancarkan sistem saluran pernafasan. 
· .Meningkatkan daya penghasilan sperma lelaki. 
· .Memperbaiki sistem peredaran darah. 
· .Menyah toksid dalam badan (Detoksifikasi) 
· .Mengelakkan kemabukan dan keracunan. 
· .Mententeramkan fikiran dan otak. 
· .Menghilangkan kelesuan minda. 
· .Melambatkan proses penuaan. 
· .Memperbaiki isomnia. 
· .Menguatkan hati. 


3. BITTER ALKOLOIDS 

– Adalah unsur organik yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Biji Tunjuk Langit adalah pahit jika dimakan begitu saja. Rasa pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkoloids yang tinggi di mana ini membuatkan darah di dalam badan terasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk mengukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik. 

Faedah-faedah lain: Menghilangkan sembelit / penghadaman, Gastrik Saraf Mencegah ketumbuhan Tumor Kecantikan kulit Jerawat Rheumatism Lelah Nyanyuk